Join Us On Facebook

Please Wait 30 Seconds...!!!Skip

Unik ! Air Laut Paling Jernih Didunia


Laut Weddell merupakan sebahagian daripada Lautan Selatan. Titik timur adalah Tanjung Norvegia di Pantai Putri Martha, Tanah Ratu Maud. Di sebelah timur Tanjung Norvegia adalah Laut Raja Haakon VII. Sebahagian besar bahagian selatan laut, hingga Pulau Gajah, adalah ais kekal, Gunung Es Filchner-Ronne. 


Laut yang terkandung dalam dua tuntutan yang saling bertindih, wilayah Antartika Argentina dan Inggeris (Wilayah Antartika United Kingdom), dan juga berada sebahagian di dalam tuntutan wilayah Chile. Paling lebar laut Weddell adalah kira-kira 2,000 km di seluruh, dan di kawasan itu luasnya kira-kira 2.8 juta km ².

Laut ini dinamakan demikian untuk menghormati pelaut Inggeris James Weddell yang datang ke laut ini pada tahun 1823 sejauh 74 ° S. Pada tahun yang sama kelasi Amerika Kapten Benjamin Morrell mengaku telah melihat beberapa tanah 10-12 ° BT batas sebenar timur laut.


 Ia menyebut New South Greenland, namun keberadaannya tidak terbukti ketika laut lebih diterokai sepenuhnya di awal abad 20. Penetrasi selatan terjauh sejak Weddell tapi sebelum era moden dibuat oleh Scotland William Speirs Bruce pada tahun 1903.

Ciri-ciri fauna Laut Weddell adalah Anjing Laut Weddell.


Laut Weddell telah dianggap oleh para saintis untuk memiliki air laut yang paling jernih di manapun. Penyelidik Belanda dari Institut Jerman Alfred Wegenert, untuk mencari Secchi disk yang terlihat pada kedalaman 262 kaki pada 13 Oktober 1986, dipastikan bahawa kejelasan laut Weddell berkaitan dengan air suling.






Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© DoubleSixZer0Se7en All Rights Reserved