Join Us On Facebook

Please Wait 30 Seconds...!!!Skip

Tips Dan Petua Untuk Mudah Tidur Malam



Tips Dan Petua Untuk Mudah Tidur Malam, Masalah Insomnua, Sukar Tidur Malam, Susah Nak Tidur Malam, Punca Sukar Tidur, Cara Mudah Tidur Malam, Insomnia
Dekat sini mesti ramai yang sukar untuk tidur malam tepat pada waktunya bukan? Menurut pakar kesihatan dan kita memerlukan tidur selama lebih kurang 8 jam sehari. Namun mengikut sesetengan para Ulamak, kita cuma perlukan tidur yang sempurna hanya 5 jam dan sedikit tidur di waktu tengah hari sebelum masuknya waktu Zohor.

Namun penyakit sukar tidur malam atau nama saintifiknya Insomnia menjadi penghalang utama bagi seseorang untuk mendapatkan tidur yang cukup. Sebenarnya banyak tips dan petua yang boleh diamalkan untuk mudah tidur malam. Namun pada malam ini di kongsi cara mudah tidur dengan memakan makanan-makanan tertentu.

Untuk membolehkan anda tidur lebih nyenyak, tanpa mengambil pil atau ubatan yang tertentu, lebih baik anda mencuba mengambil makanan berikut ini. Sebelum anda beredar untuk tidur yang nyenyak. Sebagai ganti pada ubatan tertentu..


1. Kacang Almond
Kacang segar, terutama badam, dianggap sebagai “makanan berkhasiat” untuk membantu anda tidur lebih nyenyak. Kandungan magnesium dalam kacang mencegah anda mempunyai masalah tidur dan menyebabkan relaksasi otot. Kandungan protein di dalamnya juga membantu menstabilkan paras gula darah sepanjang tidur. Disarankan untuk memakan badam sekurang-kurangnya 2-3 jam sebelum tidur.


2. Bijirin
Kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa bijirin rendah gula boleh juga membantu anda tidur lebih nyenyak. Salah satunya bijirin dengan topping yoghurt. Kombinasi kedua-duanya boleh membantu mengaktifkan serotonin di otak yang bertanggungjawab untuk menstabilkan ‘mood’ dan mewujudkan kualiti tidur yang lebih baik. Ketika peringkat dari serotonin di tubuh sangat tinggi, maka anda akan merasa ngantuk.


3. Telur Rebus
Jika anda bangun dan merasa lapar di tengah malam, anda mungkin memakan makanan tertentu. Pilihan terbaiknya adalah telur rebus. Tingginya kandungan protein dalam telur membantu memperbaiki kualiti tidur dan menjaga kesihatan tubuh, sehingga perkara itu memberikan anda perlindungan yang lengkap. Meski begitu, jika anda mempunyai masalah kolesterol tinggi, disyorkan untuk mengambil putih telurnya saja.


4. Madu Lebah
Tambah madu ke dalam teh sambil menikmati roti kesukaan anda. Madu dapat memperbaiki kualiti tidur. Keserasian untuk merangsang tidur dalam madu boleh menjadi penyelesaian.


5. Popcorn
Popcorn mengandungi cukup karbohidrat untuk membantu memastikan pengambilan yang mencukupi dari trytophan (asid amino) untuk otak. Asid amino ini digunakan untuk menghasilkan serotonin, yang merangsang anda untuk tidur. Sehingga, tak ada masalah bila memakan popcorn sebelum tidur, selama tidak ada tambahan mentega atau gula.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© DoubleSixZer0Se7en All Rights Reserved