Join Us On Facebook

Please Wait 30 Seconds...!!!Skip

TERBARU!! Tawaf Bertingkat(Mataf) Dibuka Minggu Ini


Tawaf bertingkat (mataf) yang baru di Masjidil Haram akan dibuka untuk jemaah haji minggu ini. Hanyajamaah kurang upaya danwarga tua akan dibenarkan untuk menggunakan jambatan pekeliling yang boleh menampung 7,000jemaah kerusi roda yang dibawa oleh setiap jam.

"Sejak jambatan itu akandiasingkan bagi jamaah yang lemah, dan kurang upaya,pergerakan untuk jemaah di bawah di tingkat bawah akan menjadi lebih mudah keranakawasan itu akan bebas dari kerusi roda yang digunakan menyebabkan kesesakan di kawasan yang sudah sesak," kata jurucakap Kementerian Haji ini Hatim Qadi.

Pihak berkuasa telah meningkatkan persediaan untuk menerima berjuta-juta jemaah hajipada separuh kedua bulan Ramadan kerana mereka datang dari seluruh dunia untuk melakukan Umrah dan menghadiri sembahyang khas di Masjidil Haram di Makkah.

Jawatankuasa Pusat Haji, yang dipengerusikan oleh Gabenor Makkah Putera Khaled Al-Faisal, dikaji semula perkiraan yang dibuat untuk memastikan keselamatan dan keselesaanjemaah. Gabenor itu menggesa agensi-agensi awam dan swasta untuk melanjutkan perkhidmatan terbaik kepada para tetamu Allah.

Kira-kira 5 juta jemaah dari dalam dan luar dijangka untuk melaksanakan Umrah pada bulan Ramadan. Menurut Nabi Muhammad (saw), sebuah Umrah di bulan Ramadhan sama denganhaji dalam ganjaran.

Hampir 5 juta jemaah dari luar negara setakat ini telah tiba di negara itu tahun ini untuk melaksanakan Umrah, jawatankuasa itu berkata, sambil menambah bahawa 400,000daripada mereka masih kekal di Makkah dan Madinah.

"Kita telah membuat perkiraan bagi pengangkutan sebanyak 15 juta jemaah dalam basbesar dari tempat letak kereta di luar Makkah ke Masjidil Haram dan belakang," kata seorang pegawai kanan. Kontrak telah ditandatangani dengan lima syarikat pengangkutanuntuk menggunakan 1,600 bas untuk perkhidmatan.
sumber : http://ini-kalilah.blogspot.com
Ranking: 5
 
© DoubleSixZer0Se7en All Rights Reserved