Join Us On Facebook

Please Wait 30 Seconds...!!!Skip

Tandas Awam Menjadi Rumah Keluarga Ini

Hidup di bawah jambatan atau tinggal di kaki-kaki lima menjadi salah satu cara golongan miskin meneruskan hidup dari kejamnya ibu kota.


Keadaan itulah yang kini dirasakan oleh seorang lelaki di China. Namun bezanya, sang lelaki yang berasal dari wilayah Jilin itu memilih untuk tinggal di dalam tandas awam bersama dengan isteri dan seorang anaknya yang masih kecil.



Zeng Lingjun mengubah sebuah tandas awam yang sudah tidak digunakan di kota Shenyang, China sebagai rumah tempatnya berteduh. Dia tinggal di tempat tersebut sejak 6 tahun lalu. Zeng Lingjun yang hanya seorang tukang kasut memutuskan untuk tinggal di tandas tersebut setelah mendapatkan informasi dari rakannya.

Untuk menjadikan tempat itu nyaman, Zeng mengubahsuai dengan membina pintu dan semua penghadang bilik dengan kayu. Kemudian dia menutupnya dengan papan dan mengubahnya sebagai bilik tidur. Satu ruang lagi turut diubah sebagai tempat kerjanya.

Setelah Zeng mendirikan rumah tangga, dia memutuskan untuk pindah ke sebuah apartemen bersama dengan isterinya, namun dengan pendapatannya yang hanya RM 315 sebulan dianggap tidak mencukupi lantas dia memutuskan untuk kembali ke tempat tinggal lamanya di tandas awam. Kini keduanya telah memiliki seorang bayi.







Ranking: 5
 
© DoubleSixZer0Se7en All Rights Reserved