Join Us On Facebook

Please Wait 30 Seconds...!!!Skip

Gadis Buta Ini Meraba Guna Bibir Untuk Membaca Braille



Tidak dapat melihat dan tidak mampu mendengar. Namun ia berhasil mendapat gelaran sebagai murid terbaik di sekolahnya.

Tsang Tsz Kwan. Ia belajar dengan menggunakak huruf braille. Tapi ia tak menggunakan tangannya untuk meraba, melainkan bergantung kepada bibirnya untuk merangkai kata per kata.

Salah satu guru di sekolah yang mengajar khusus Ebenezer, Mee Lin Chiu berkata, Tsang lebih mampu membaca jelas dengan bibir berbanding jari jemarinya
Hujung jari Tsang memang tak cukup sensitif untuk membaca karakter unjuran braile yang membentuk kod tersebut. Ini memang bukan kes pertama, orang yang hidup tanpa penglihatan membaca braille menggunakan bibir. Tapi ini jarang berlaku.

Profesor dari Universiti North Carolina, Diane Wormsely mengakui, dirinya merasa takjub saat melihat kemampuan Tsang. Akan tetapi, keadaan ini diakui Tsang bukan sebagai masalah. "Saya justru bersyukur kerana masih mempunyai cara untuk belajar tentang dunia, melalui tulisan," katanya seperti dipetik dalam Daily Mail.

Baginya kalau ingin berjaya, perlu keberanian untuk mencabar diri sendiri. Katanya, jangan menjadikan kecacatan sebagai keterbatasan.

sumber ; http://dairishare.blogspot.com/
Ranking: 5
 
© DoubleSixZer0Se7en All Rights Reserved